Totalul afișărilor de pagină

Faceți căutări pe acest blog

sâmbătă, 19 septembrie 2015

Voluptatea post-modernistă ca antidot pentru suicid



Bună ziua, doamnă Depresie. Da, păi cum să nu ne cunoaştem. Te ţin minte de când mi-ai întins – politicoasă – funia, de când mi-ai oferit – cu ochii aplecaţi – cosorul. Şi zâmbetul cela de prostituată autosuficientă pe buze… Cum să nu-mi fi dat seama că venişi pentru ce te-a trimis tat-tău, diavolul. Da, acela care răcneşte ca un leu, căutând pe cine să mai înghită.

Fără depresie, cunoscută şi ca depresiune sau deprimare, omul modern este ca fără acces la internet. Statisticile compilate de psihologi dau această patologie ca cel mai des întâlnită deviere psihică în societăţile din lumea modernă (în care voi include şi Moldova pentru că sărăcia aici nu contează). Nu ar fi o problemă, dacă punctul culminant al depresiei nu ar fi suicidul. Numai în Republica Moldova peste 200 de oameni aleg să-şi pună astfel capăt zilelor şi le reuşeşte, iar altor circa 300 nu le reuşeşte: medicii îi salvează. 

Oamenii recurg la astfel de modalitate de soluţionare a problemei existenţei, după ce pierd orice reper – axiologic, moral, religios, filosofic, material, de carieră – care ar putea să le mai justifice aflarea în aceasta lume. Definită lapidar, depresia este o stare patologică de suferinţă marcată de o diminuare a simţământului de valoare personală, de pesimism şi de dezgust faţă de viaţă.

Dacă e s-o luam pe cărarea teologiei, apoi ne vom aminti că din toţi păcătoşii, chiar şi ucigaşii au dreptul să fie îngropaţi în cimitire, nu însă şi sinucigaşii. Este felul în care creştinismul ortodox cataloghează acest tip de păcat drept suprem.

În Infernul în formă de pâlnie al lui Dante (ce bine seamănă pâlnia cu schema de dezvoltare pe spirală a istoriei stabilită în sistemul hegelian) marele sinucigaş şi trădător, Iuda Iscarioteanul, se află la originea „conului inversat”, alături de tronul diavolului. Deci, oare nu am putea discerne că a te aduce până la suicid este scopul suprem al maleficului, este jubilarea victorioasă a Răului, iar depresia este instrumentul cel mai eficace pentru realizarea acestui scop?

Că depresia este un rău atât de mare o putem deduce şi din scrierile teologice creştine. „Patericul Egiptean” – carte de referinţă în patrologie – începe anume cu deprimarea, pe care o numeşte „lene” sau „acedie” (akedia) şi o defineşte ca „demonul de amiază” (cf. psalmul 90), care este „cel mai apăsător dintre toţi”. Acedia este un amestec de somnolenţă, silă, deznădejde şi trândăvie care înăbuşă intelectul provocând o dezintegrare a persoanei umane. Un soi de plictis, unit cu melancolie şi disconfort interior. (Nu voi pregeta să remarc aici că sfinţii părinţi au întors sufletul acesta uman pe toate feţele şi au stabilit reţetele înainte ca acelaşi lucru să-l facă psihanaliştii secolului XX).    

Deci – efectul, deci – suicidul. Deci – „a fi sau a nu fi”. „Există doar o singură problemă filosofică cu adevărat serioasă şi aceea este suicidul”, enunţă existenţialistul Albert Camus. Stranie filosofie şi Existenţialismul acesta şi subspecia sa Nihilismul: după ce declară că totul este absurd, adică fără sens, merge până acolo încât declară că şi suicidul este absurd. Kierkegaard propune credinţa în Dumnezeu ca soluţie, Nietzsche – transformarea în supraom, alţi existenţialişti rezolvă problema suicidului prin alegerea de a fi autentic şi responsabil de propria alegere, în acelaşi timp.

Şi ştiinţa sociologiei nu a putut rămâne impasibilă faţă de problema suicidului. În treacăt fie spus, tatăl fondator al sociologiei, Auguste Comte, a încercat să se sinucidă de vreo trei ori. Emile Durkheim, un alt nume de referinţă în sociologie, explică recurgerea la suicid prin anomie: drama omului modern, prizonier al dorinţelor şi pasiunilor împinse către imposibil, al dorinţei de a avea cât mai mult şi cât mai repede, de a simţi cât mai intens. Iar sociologul R. K. Merton defineşte anomia ca rezultat al discordanţei între structura culturală şi structura socială. Adică, în tinereţea sa omul tânăr porneşte cu nişte valori, nişte idealuri, nişte pattern-uri de viaţă pe care şi le propune să le realizeze, iar, în caz că nu reuşeşte, decide să se despartă de această viaţă şi societate adverse. Doreşte să se răzbune pe ele?

Imaginea ar fi incompletă dacă nu am pune-o în cadru istoric. Apariţia Existenţialismului în filozofie, sociologiei şi psihanalizei ca ştiinţe, a coincis cu revoluţia tehnico-industrială care a demarat la începutul secolului XIX şi a durat până la apariţia calculatoarelor şi internetului la sfârşitul secolului XX. Aşadar, este vorba de industrializare, capital, urbanizare, dar şi de demolarea pilonilor religioşi, morali şi axiologici. Descoperirile din tehnică şi medicină au dat apă la moara ateismului: pentru ce ne mai trebuie în Dumnezeu, dacă am găsit soluţii la maladii şi putem construi centrale atomice? Pe indivizii pe care aceste realizări ştiinţifice şi economice i-au găsit nepregătiţi sau incapabili de a se adapta, suicidul a devenit o ieşire din situaţie – s-a inclus legea lui Darwin despre supravieţuirea celor mai bine dotaţi pentru a se plia la schimbări.

Tot în această perioadă, în artă (în care vom include şi literatura) ia naştere şi se dezvoltă Modernismul cu toate subspeciile sale de expresionism, cubism, futurism, avangardism. La fel ca Existenţialismul în filosofie, în artă Modernismul demolează orice tipar, orice dogmă, orice normă, o rupe cu tradiţia, arde podurile. Idolii la care alege să se închine Modernismul sunt absurdul, disperarea, haosul, anarhia, şi propune ca metodă de mântuire progresul tehnico-ştiinţific. Uitaţi-vă cu câtă pasiune aşteaptă „oamenii moderni” lansarea de noi gadgeturi IT, de noi maşini. Inconştienţi de faptul că instrumentele acestea sunt făcute pentru a comunica informaţii, realizează – plictisiţi  – într-un sfârşit că nu prea au ce şi cui comunica. „Plictisiţi”  am zis? Au nu este plictiseala una din caracteristicile deprimării?

Tipul ideal al Erei Industriale Moderne (mulţumesc, Max Weber) este omul cu gadgeturi, maşini, case şi bani. Dar, sunt în stare aceşti roboţi să-i înlăture plictisul şi eterna teamă de ziua de mâine, de forţele naturii, de moarte, la urma urmei?  Intervine aici legea progresului istoric a lui Hegel: în artă apare Post-Modernismul, sociologii deja vorbesc de Era Post-Industrială, sinonimică cu Era IT (a Tehnologiilor Informaţionale), cu Era Globalizării. Capitalul, bogăţia, posesia de obiecte nu sunt ignorate, dar nu mai sunt cocoţate pe socluri, nu li se mai înalţă altare.

În contrast cu modernistul, cu a sa patimă pentru nou, pentru tehnologie, pentru demolarea violentă a tradiţiei şi a trecutului, post-modernistul este tipul hiper-livresc care ştie ca noutatea absolută este exclusă şi care decide să convieţuiască paşnic cu tradiţia. Am explorat cam tot, puţine nişe au mai rămas de umplut: post-modernistul este mai întâi un mare cititor –
şi-a asimilat adevărurile/realizările la care au ajuns înaintaşii de până la el – , până a decide să devină artist sau filosof sau profet.

În Era Informaţională există acces liber la întreg patrimoniul de cunoştinţe pe care omenirea le-a adunat până acum, omul post-modernist ştie să discearnă această informaţie, ştie să aprecieze şi să aleagă calitativul şi ştie să utilizeze informaţia pentru realizarea proiectului ales în scopul de a trăi cât mai autentic. O nouă reaşezare socială pe caste are aloc în acest început de secol pe Terra: post-moderniştii – oamenii care se închină informaţiei valoroase – şi moderniştii – oamenii care se închină la suporturi şi canale informaţionale şi le folosesc pentru transmiterea şi stocarea a tot felul de prostii.     

Aceeaşi dihotomie: sacru şi profan, yan şi yin, stăpân şi rob, lider şi condus, învăţător şi discipol. Nu ziceam eu că post-modernistul nu mai descoperă nimic nou, ci, întrevăzând teoria, o poate adapta pentru a interpreta şi subjuga realitatea?

Postări populare

Etichete

politica (70) religie (49) filosofie (26) texte sacre (26) geopolitica (23) Maia Sandu (22) dodon (22) realitati (22) economie (21) Rusia (19) elita politică (18) criza morală (17) etnii din Moldova (17) societatea moldovenească (17) lumea rusa (16) Andrei Năstase (15) noi moldovenii (14) Putin (13) civilizatii (13) ideologie (13) interzis desteptilor (13) eastern partnership (12) istorie (12) politică (12) romanism (12) sociologie (12) putere politica (11) ucraina (11) Occident (10) UE (10) democratie (10) existentialism (10) planul pentru Moldova (10) coruptie (9) voronin (9) Transnistria (8) alegeri prezidenţiale (8) aristocratizare (8) cultura (8) proteste (8) stat (8) criza economica (7) electorala locala 2011 (7) Era IT (6) Russia (6) filosofia religiei (6) libertatea presei (6) valori (6) Parteriat Estic (5) alegeri (5) etnici români (5) gender (5) moldova (5) post-modernism (5) românism (5) AIE (4) PCRM (4) anomie (4) etnii (4) guvern (4) horatiu (4) mentalitate sovietică (4) mitropolia (4) presa liberă (4) protest 7 aprilie (4) unirea cu România (4) viitor (4) PASDA (3) PLDM (3) Platforma DA (3) alegeri 2014 (3) alegeri 2015 (3) biserica ortodoxa (3) cercetare (3) definitii (3) electorala 2010 (3) etică (3) fake news (3) fenomenologie (3) fericire (3) guvernul maia sandu (3) manipulare (3) modernizare (3) pasdanaşi (3) unionişti (3) ştiri false (3) BCT (2) BECS (2) NATO (2) PDM (2) Vlad Filat (2) comunicat de presa (2) creştinism (2) electorala 2014 (2) electorala 29 iulie (2) energie (2) ganduri (2) gastarbeiteri (2) identitate națională (2) islam (2) justitie (2) literatură (2) media (2) mentalitate patriarhală (2) mi-a placut si am furat (2) partide proruse (2) poezii (2) psihanaliză (2) război hibrid (2) sate (2) savoci (2) scriitori persani (2) secolul 21 (2) sfinţi părinţi (2) socialiști (2) statalişti (2) Academia de Ştiinţe (1) Andrian Candu (1) Asociaţia Sociologilor şi Demografilor (1) BEM (1) Biblia (1) Donald Trump (1) Freud (1) MIG-uri (1) PAS (1) PL (1) PSRM (1) Patriarhia Rusă (1) Pro-Moldova (1) Renato Usatîi (1) Rogozin (1) alegeri 2019 (1) alianta kozak (1) comuniști (1) electorala 2012 (1) electorala 2019 (1) greceanii (1) indo-europeni (1) jdun (1) limbi straine (1) lingvistica (1) metode de invatare (1) migranţi (1) mitologie (1) retorica (1) sat (1) scripturi (1) serviciile secrete ruseşti (1) sistemul de învăţământ (1) sondaj de opinie (1) stat autoritar (1) stat totalitar (1)