Dragi prieteni,
să tragem o ocheadă în curtea britanicilor care tocmai au ieşit din alegeri. Nu
aţi văzut că englezii au dat peste cap teoria despre erodarea inevitabilă a
reputaţiei partidului aflat la guvernare? Acum conservatorii cu David Cameron în frunte
pot să-şi facă Executiv londonez fără ajutorul liberal democraţilor. Deci, dacă
te comporţi onest cu alegătorii şi îţi îndeplineşti promisiunile, aceştia îţi
mai dau un mandat de cinci ani.
Dar aţi văzut cum
Ed Miliband, liderul laburiştilor, şi-a dat demisia? Iarăşi este vorba de o
abordare onestă a relaţiei cu alegătorul şi cu colegii de partid.
Leviathanul lui Iov şi Hobbes |
Nevoia de
protecţie – asta i-a scos în stradă pe protestatarii de duminica trecută (3 mai
2015), care au promis că mai vin. Vom şterge de pe masă toate teoriile despre
crearea şi funcţionarea statului şi vom formula din nou: un stat trebuie să
asigure protecţia cetăţenilor, inclusiv a bugetului comun, de stat. Or, s-a văzut
că actuala elită/clasă politică moldovenească nu se poate descurca cu această
sarcină. Dar ce să mai zicem de un război, Doamne fereşte?
Să simplificăm:
legislaţia cu privire la sistemul bancar presupune injecţii de credite din
partea Băncii Centrale în direcţia băncilor cu probleme. Pentru a preveni
panica şi ulterioara prăbuşire a întregului sistem bancar. Sună logic, dar nu e
funcţional pentru că realitatea arată că orice băieţaş semit sau antisemit poate falimenta o banca,
iar sarcina de o salva este pusă ulterior pe impozitele cetăţenilor care se
transformă în datorie de stat.
Fiecare din noi
ştie pe pielea proprie ce înseamnă o datorie: stres psihologic şi stagnare
(dacă nu chiar regres) economică. Plus la toate, evenimentele care s-au derulat
săptămâna trecută au aplicat o lovitură sub centură reputaţiei sistemului
bancar, care şi aşa nu era suficient de generos cu companiile moldoveneşti – ca
să le dea bani să se dezvolte –, dar şi reputaţiei clasei politice moldoveneşti
în ochii creditorilor internaţionali, numiţi, eufemistic, şi parteneri de
dezvoltare.
Furtul acelei
sume de bani, comparabilă cu 1/8 din PIB, este o nouă piatră de încercare, o
nouă criză, pe care societatea moldovenească va trebui s-o administreze şi
aceasta se va întâmpla pe două căi: fie societatea îşi înlătură din elită
politicienii care i-au trădat aşteptările, fie aceşti politicieni întorc
miliardul şi promit să nu mai fure. Acum, societatea fie îi va crede şi le va
mai da votul, fie îi va înlătura din club prin alegeri. Iată şi de ce este
bravo democraţia: nu înlătură elita prin revoluţii şi băi de sânge, dar prin
alegeri. E bine că vom vedea nu doar în sondaje, dar în realitate cum îşi
înţelege societatea această misiune indispensabilă, intrinsecă, la generalele
de pe 14 iunie, chiar dacă sunt locale.
CUM DE AM AJUNS PÂNĂ AICI? CRIZA MORALĂ
Dacă e să
împărţim secolul XX în perioade de trai ale trei generaţii cu valori spirituale
specifice, în scopul acestui articol vom constata că generaţia I – s-o numim
convenţional a buneilor noştri – a avut interiorizate valorile moralei
creştine, din care voi selecta condamnarea „iubirii de arginţi”. Generaţia II –
a părinţilor noştri, născuţi în baby boom-ul de după Războiul II Mondial – nu a
avut încorporate valorile moralei creştine în suflet: propaganda şi deportările
staliniste, sovietice şi-au făcut efectul. Generaţia II a avut încorporate
obiedienţa faţă de Partidul Comunist şi încrederea că acesta are o grijă
paternă faţă de ea, dar aceste valori în realitatea de azi sunt inutile. Şi iată acum, generaţia noastră – s-o numim a
imperiului sovietic căzut – nu a avut de unde prelua valorile morale creştine
necesare pentru supravieţuire şi evoluţie în timpurile de acum şi de-as pururea.
Unii din noi – cei de 25-45 de ani – au descoperit morala creştină de unii
singuri, din necesitate, din nenorociri în viaţă, alţii au preferat ateismul
sau făţărnicia părinţilor.
Capitalismul –
regimul economic în care trăim, declarat în Constituţia moldovenească
eufemistic drept „economie de piaţă” – este de neconceput fără etică. Pentru că
un comportament etic face parte din marketing, este un avantaj comparativ faţă
de concurenţi: întotdeauna mă voi duce la prestatorul de servicii care se
comportă moral, dacă preţul este acelaşi. Oamenii nu-şi deschid punga din
motive raţionale, ci emoţionale.
Capitalismul
redresează mai ales faţeta economică a preocupărilor societăţii moldoveneşti şi
asta se face zi de zi, relaţie cu relaţie. Cei deştepţi vor aplica imediat
valorile morale în activitate, fără să mai aibă nevoie ca acestea să fie
demonstrate, cei mai puţin deştepţi vor descoperi valorile morale pe calea cea
grea, prin metoda încercărilor şi erorilor. Poţi să-i amăgeşti pe mulţi de
multe ori, dar nu pe toţi şi întotdeauna.
Aceleaşi principii
vor acţiona şi în relaţia societate-elită politică. Societatea o va modifica pe
ultima ca să-o facă potrivită necesităţilor sale. La popoarele deştepte
(balticii) acest proces este pe sfârşite, la popoarele harnice şi ospitaliere –
procesul durează mai mult. Dar punctul final este acelaşi: capitalismul ne va
îmblânzi ca pe nişte mieluşei, dacă vom dori să vindem ceva. Faptul că trăim în
sărăcie şi mizerie este alegerea noastră, însumată de alegerile individuale ale
tuturor membrilor societăţii moldoveneşti.
Pornirea spre
îmbogăţire este morală şi disciplinează spiritul, dar când pornirea respectivă
devine „patima iubirii de arginţi”, generarea banilor cu orice preţ, inclusiv
prin băgarea mâinii în buzunarul comun – bugetul de stat –, integritatea morală
a celor care desemnează semiţi în posturi de conducere la BEM şi aeroport este
afectată. Repet, eufemistic vorbind, deoarece alegătorul, ca şi cumpărătorul,
nu alege cu raţiunea, dar cu inima şi da, acolo se află şi cartierul general al
valorilor morale.